Pedagogisch werkplan

Voorwoord

Gastouderopvang Hip & Stoer biedt kinderopvang in een huiselijke sfeer voor kinderen van 0 tot 4 jaar.

Gastouderopvang Hip & Stoer wil kwalitatief goede kinderopvang bieden. Aan de hand van dit pedagogisch werkplan, kan er continue worden gekeken naar de uitgangspunten van het dagelijks handelen. Door kritisch te kijken op het pedagogisch handelen kan de kwaliteit verbetert worden en eventueel bijgesteld worden waar nodig is.

In de Wet Kinderopvang worden vier competenties genoemd. Deze worden in dit werkplan duidelijk toegelicht, en er wordt beschreven hoe hier dagelijks mee wordt gewerkt.

Ouders ontvangen standaard bij een kennismaking het pedagogisch werkplan, zodat deze thuis nog eens rustig nagelezen kan worden. In de toekomst is het meest recente werkplan na te lezen op de website.

Waar er in dit werkplan spreken over ouders, worden ook verzorgers bedoeld.


Hoofdstuk 1: De vier pedagogische basisdoelen.

Werken volgens de vier pedagogische basisdoelen.

  • Het bieden van een gevoel van emotionele veiligheid.
  • Gelegenheid bieden tot het ontwikkelen van persoonlijke competenties.
  • Gelegenheid bieden tot het ontwikkelen van sociale competenties.
  • Kinderen gelegenheid bieden om zich normen en waarden, de cultuur van een samenleving eigen te maken.

Deze vier basisdoelen kan je vertalen in de volgende vragen:

  • Heeft het kind het naar zijn zin?
  • Heeft een kind iets geleerd dat zinvol is voor hem?
  • Heeft een kind met andere kinderen gespeeld?
  • Heeft een kind geleerd op een sociale en respectvolle wijze met anderen om te gaan.

1. Het bieden van een gevoel van emotionele veiligheid:

Tijdens de opvang is het belangrijk dat het kind zich veilig en beschermd voelt in de opvang. Het gevoel van veiligheid in de opvang wordt bepaald door de gastouder, de ruimte/omgeving en het contact met andere kinderen.

Tijdens de opvang is het de taak van de gastouder om een vertrouwensband met het kind om te bouwen. Zo kan de gastouder een gevoel van veiligheid en vertrouwen overbrengen aan het kind.

Bij Hip & Stoer wordt er dagelijks tijd gemaakt om ieder kind persoonlijke aandacht te geven. Er word tijd gestoken in het leren kennen van de persoonlijkheid van het kind maar ook interesses van het kind. Dit door middel van meespelen tijdens het spel of een activiteit 1 op 1 of in groepsverband te organiseren.

2. Gelegenheid bieden tot het ontwikkelen van persoonlijke competenties:

Het kind moet zelfstandigheid, zelfvertrouwen, flexibiliteit en creativiteit kunnen ontwikkelen. Het kind moet zich kunnen ontwikkelen op verschillende ontwikkelingen motorisch, sociaal-emotioneel en cognitief.

Jonge kinderen hebben een aangeboren drang om dingen zelf te doen. Eerst binnen de relatie met hun verzorgers, later in grotere mate van zelfstandigheid.

Tijdens de opvang worden kinderen zoveel mogelijk vrij gelaten om te kunnen groeien in hun ontwikkeling op hun eigen tempo. Waar mogelijk wordt er ingespeeld op de interesses en de ontwikkeling van het kind. Aan de hand daarvan worden er activiteiten aangeboden die aansluiten bij de ontwikkeling en interesses van het kind. Zo kan ieder kind gestimuleerd worden om zich steeds verder te ontwikkelen.

In de opvang worden de kinderen zoveel mogelijk gestimuleerd om het zelf te doen. Waar nodig wordt er bijgestuurd of voorgedaan zodat het kind kan leren het zelf te doen. Er word veel gewerkt met complimenten geven, zodat een kind zich trots voelt en gewaardeerd. Zo ziet het kind dat het word gezien en zal zekerder van zichzelf worden om zich verder te ontwikkelen.

Aan de hand van de ontwikkelings gebieden worden kinderen bij Hip & Stoer op de volgende manieren gestimuleerd en uitgedaagd om te groeien in hun ontwikkeling.

In de opvang binnen is genoeg ruimte en speelgoed aanwezig om zowel de grove als de fijne motoriek te kunnen ontwikkelen. De kinderen hebben genoeg ruimte om te lopen, dansen of te leren rollen en kruipen. Voor de allerkleinste is er een box aanwezig maar als de groepssamenstelling dit toelaat wordt deze liever niet gebruik. Dit omdat de bewegingsruimte in een box beperkt is, waardoor de ontwikkeling van de bewegingen ook beperkt zullen zijn. Er is een groot/zacht kleed in de opvang waar de allerkleinste op kunnen spelen.

Er is genoeg materiaal wat inspeelt op de interesses van ieder individueel kind. Er is onder andere een keuken met spullen, blokken, poppenspullen, duplo, puzzels, kleurmateriaal, verf, rijdend materiaal aanwezig.

Buiten hebben we verschillend rijdend materiaal, stoepkrijt. Ook gaan we regelmatig naar een speeltuintje in de wijk of brengen we een bezoekje aan de dierenweide. Ook hebben we een stuk gras waar de kinderen lekker op kunnen spelen. Er wordt ook wel eens speelgoed van binnen mee naar buiten genomen zoals de poppenspullen.

Door bovenstaande materialen/speelgoed in de opvang te hebben worden kinderen gestimuleerd om hun fantasie en eigen rollenspel toe te passen in hun spel. Leren kinderen torens bouwen, rijden met een auto, de pop aan en uitkleden, knippen en plakken, verven en kleuren en gericht werken met thema's. Hiermee wordt zowel de grote als fijne motoriek gestimuleerd op een speelse manier.

3. Gelegenheid bieden tot het ontwikkelen van de sociale competenties:

Met sociale competenties wordt bedoeld dat het kind leert goed te communiceren, samenwerken, anderen helpen, conflicten voorkomen en oplossen. Door het leren van sociale competenties geef je kinderen kans om zich te ontwikkelen tot personen die goed kunnen functioneren in de samenleving.

Tijdens de opvang wordt er aandacht besteed aan het delen van het speelgoed en het samen spelen met elkaar. Er wordt veel uitgelegd over wat gewenst en ongewenst gedrag is. Als gastouder heb je de taak het goede voorbeeld te geven aan de kinderen omdat je word gezien als rolmodel.

Er wordt geleerd dat we samen het speelgoed opruimen en elkaar kunnen helpen. Sociaal zijn naar andere kinderen maar ook naar volwassenen, hierbij word bedoeld netjes; hallo of tot de volgende keer te zeggen als dit tegen je wordt gezegd. Voor de allerkleinste leren we dat het netjes is om te zwaaien.

4. Kinderen gelegenheid bieden om zich normen en waarden, de cultuur van een samenleving eigen te maken:

De kinderen leren wat wel en niet mag. Er zijn veel ongeschreven gedragsregels: je mag een ander geen pijn doen, samen delen, om de beurt ect. Spelenderwijs en in de dagelijkse omgang met de kinderen probeer je ze dit bij te brengen. Dit basisdoel is de kern van de opvoeding. Je laat kinderen kennismaken met grenzen, normen en waarden maar ook met omgangvormen in onze samenleving.

In de opvang leren de kinderen dat we samen spelen en samen delen. Dit betekent dat we het speelgoed samen delen, maar dat we niet mogen afpakken van elkaar. In de dagelijkse omgang gebeurt dit in de leeftijd van 0 tot 4 regelmatig omdat ze dit nog moeten leren. Mocht er een conflict voorkomen waarbij kinderen ruzie hebben of er wordt afgepakt zal er uitgelegd worden wat het ongewenste gedrag is, en hoe we dat op kunnen lossen. Er word geleerd dat als we een ander verdrietig hebben gemaakt onze excuses aan bieden en eventueel een handje of en knuffel word gegeven.

De kinderen leren om met respect met elkaar om te gaan en ieder in zijn waarden te laten. Zo leren we dat ieder kind zelf mag spelen met wat hij/zij wilt en dit mag doen zonder dat iemand anders dat raar vind of moet lachen. Er word geleerd om dankjewel en alsjeblieft te zeggen als je iets wilt geven of je krijgt iets van iemand. Op deze manier worden er in kleine simpele stapjes geleerd wat normen en waarden zijn en hoe we elkaar respecteren in de maatschappij.


Hoofdstuk 2: Plaatsing

Groepsindeling.

Bij Gastouderopvang Hip & Stoer worden dagelijkse kinderen in de leeftijd van 0 t/m 4 opgevangen. Er is dagelijks plaats voor 5 kinderen in deze leeftijd.

Kennismakingsgesprek/intake.

Indien er interesse wordt getoond in Gastouderopvang Hip & Stoer word er een afspraak gemaakt om kennis te maken. Het kennismakingsgesprek kan plaatsvinden zowel met als zonder uw kind erbij. Tijdens dit gesprek wordt uitleg gegeven over de dagelijkse gang van zaken. Hebben de ouders gelegenheid tot het stellen van vragen en heeft u de gelegenheid tot het bekijken van de opvanglocatie.

Mocht het tot een overeenkomst komen zal er indien dit nodig is een tweede gesprek plaatsvinden om de overeenkomst te tekenen en zullen er afspraken gemaakt worden over bijvoorbeeld eten, slapen, halen en brengen. Indien er bijzonderheden zijn wordt dit genoteerd en komt dit in een map die altijd binnen handbereik is voor de gastouder. Tevens zal er een wenmoment gepland worden.

Wennen.

Een wenmoment zal 2 tot 4 uur zijn, vaak in de week voorafgaand aan de opvang. Deze uren zijn kosteloos. Indien er meer wenmomenten gewenst zijn worden die berekend tegen het normale tarief. Het is fijn als er in de wen-uren van een baby een slaapje en voedingsmoment valt. Tijdens de wen-uren dient een van de ouders volledig beschikbaar te zijn voor eventuele vragen.

Tijdens de wenperiode en weken daarna wordt er vertrouwen en ondersteuning geboden aan het kind. Dit zodat het kind zich veilig en vertrouwd gaat voelen in de groep. Een kort en duidelijk afscheid van de ouders biedt de meeste duidelijkheid voor het kind, waardoor het kind sneller kan wennen.

Brengen en halen.

Tijdens de breng- en haalmomenten wordt belangrijke informatie over het kind uitgewisseld. Als ouder kunt u tijdens het brengen praktische informatie over het kind doorgeven. Over de dag verspreid wordt er ook geschreven in de overdrachtsapp waar ook foto's gedeeld worden.. Hierin wordt de dag van uw kind samengevat en eventuele bijzonderheden vermeld. Op het moment dat u uw kind komt halen is er een korte overdracht wat uw kind vandaag gedaan heeft en of er nog bijzonderheden zijn. Omdat de overdracht tijdens het brengen en halen vaak een kort moment is, kan indien gewenst een gesprek met de gastouder aangevraagd worden als u belangrijke zaken wilt bespreken.

Hoofdstuk 3: dagindeling.

Bij gastouderopvang Hip & Stoer vinden we het belangrijke dat uw kind in een huiselijke sfeer terecht komt en dit ook zo ervaart. Wij vinden het belangrijk dat een kind zichzelf kan zijn en naar harte lust kan spelen of met een boekje erbij kan hangen op de bank.

Omdat structuur en regelmaat belangrijk is voor ieder kind houden we per dag een aantal belangrijke momenten vast die telkens terugkomen. Zo weten de kinderen ook waar ze aan toe zijn. Wij werken dagelijks met dagritmekaarten waarop belangrijke en dagelijks terugkerende momenten te zien zijn. Deze kaarten worden dagelijks besproken tijdens het fruitmoment zodat alle kinderen kunnen zien wat we die dag gaan doen en in welke volgorde.

Voor baby's wordt het schema van thuis zoveel mogelijk gevolgd. Ze krijgen de voedingen op de tijden volgens hun eigen schema en het slaapritme wordt zo veel mogelijk aangehouden naar de eigen behoefte van het kind. Tussen de voedingen en het slapen door wordt er met de baby's gespeeld, maar ze zullen ook gestimuleerd worden om zelfstandig te spelen. De dreumesen en peuters hebben zoveel mogelijk een vaste dagindeling. Ze eten en slapen vaak op vaste tijden. Uitzonderingen daar gelaten.

De dagelijkse structuur die aangeboden wordt bij Hip & Stoer ziet er als volgt uit:

7:00 - 9:30 Alle kinderen worden door hun ouders gebracht, er is een korte overdracht. De kinderen mogen vrij spelen.

9:30 - 10:00 We gaan met alle kinderen aan tafel. Wat staat er vandaag allemaal op het programma? We zingen een paar liedjes, en we eten fruit. Er wordt regelmatig tijdens het fruit een boekje voorgelezen. Na het fruit gaan de kinderen die zindelijk zijn naar de wc.

10:00 - 11:30 Er worden knutselactiviteiten aangeboden indien hier behoefte aan is, en er is tijd om vrij te spelen. Rond 11.00 worden de kinderen die een luier dragen verschoond indien nodig.

11:30 - 12:15 We gaan met alle kinderen aan tafel. We zingen een liedje en gaan daarna een boterham eten.

12:15 -14:30 De kinderen die gaan slapen gaan naar bed. We lezen nog een boekje en dan gaat iedereen slapen. De kinderen die wakker blijven mogen soms even tv kijken en anders spelen ze vrij. Kinderen die zindelijk zijn gaan naar de wc als de andere kinderen slapen.

14.30 - 15:30 Alle kinderen die slapen worden rond deze tijd wakker. We gaan aankleden en indien nodig een luier verschonen. Er mag vrij gespeeld worden.

15:30 - 16:00 We gaan met alle kinderen aan tafel. We eten een snack zoals eierkoek, komkommer, ontbijtkoek, soepstengel ect. Er wordt naar behoefte een boekje voorgelezen.

16:00 - 16:30 De kinderen mogen vrij spelen. Indien de behoefte er naar is wordt er een activiteit aangeboden of wordt er muziek aangezet zodat we kunnen dansen. Alle kinderen worden verschoond indien nodig, en de kinderen die zindelijk zijn gaan naar de wc.

16:30 - 18:00 Alle kinderen worden door hun ouders opgehaald. Er vindt een kleine overdracht plaatst met de ouders. De kinderen die nog aanwezig zijn mogen vrij spelen.

Als het weer het toelaat spelen we in de ochtend en/of middag buiten. Ook als het een beetje regent is het leuk om naar buiten te gaan, dan kunnen we in de plassen stampen. Als het kind-aantal en de combinatie van kinderen het toelaat gaan we in de ochtend rond 11 uur de hond uitlaten. Indien dit niet kan gaat hij mee met de uitlaatservice.

Indien nodig worden er vaker luiers verschoond of gaan we naar de wc.

In de zomer zijn we vaak bijna de gehele dag buiten. Bepaald speelgoed van binnen staat dan ook buiten en daar kan mee gespeeld worden. Ook knutselen we dan buiten. Als het erg warm is zullen we bepaalde momenten binnen blijven bijv. tijdens het slapen van de allerkleinste. Indien het echt te warm is zullen we binnen blijven.

Uitstapjes.

Op loopafstand bevinden zich genoeg speeltuintjes en een dierenweide waar we regelmatig een bezoekje aan kunnen brengen. Ook hebben we soms een boodschapje nodig of gaan we nieuwe boeken halen bij de bibliotheek.

Het kan voorkomen dat we een uitstapje met de auto maken, dit wordt vooraf gemeld bij de ouders, waar we heen gaan en of er eventueel autostoelen nodig zijn van de kinderen.


Hoofdstuk 4: eten en drinken.

Eten en drinken.

Alle momenten dat we eten en drinken zal met elkaar zijn aan tafel. Buiten deze momenten om krijgen kinderen indien gewenst extra drinken als ze hierom vragen.

Behalve dat eten en drinken noodzakelijk zijn voor de ontwikkeling van een kind, heeft het ook een sociale functie, een sfeerfunctie en moment van rust. Tijdens de opvang zijn er verschillende tafelmomenten waarbij de kinderen verschillende soorten voeding en drinken aangeboden krijgen. De kinderen eten en drinken altijd samen met de gastouder.

Tijdens het fruit in de ochtend wordt er een verschillend aanbod aan fruit aangeboden. De kinderen hebben dan zelf de keuze wat ze kiezen en waar ze trek in hebben. Af en toe wordt er eind van de ochtend een kaakje of soepstengel gegeven.

Tijdens de lunch krijgen de kinderen volkoren of bruin brood te eten. Tijdens het eten van een boterham hebben we de afspraak dat er eerst een boterham met hartig gegeten moet worden, zoals kaas of worst. Na die boterham mag het kind zelf kiezen wat hij/zij erop wil er is dan keuze uit of hartig beleg of verschillende keuzes uit zoet beleg zoals pasta, hagelslag, appelstroop of pindakaas. Af en toe krijgen de kinderen iets extra's dit kunnen verschillende producten zijn, zoals bijvoorbeeld: knakworstjes, pannenkoeken of een tosti. Kinderen worden nooit gedwongen hun bord leeg te eten, maar er wordt wel gestimuleerd om voldoende te eten.

Tijdens de middag snack na het slapen worden er dagelijks verschillende producten aangeboden, zoals bijvoorbeeld: komkommer, soepstengel, rozijntjes, ontbijtkoek, fruit, kaas, worst, wortel ect.

Indien er een afwijkend eetpatroon of andere bijzonderheden zijn wordt dit tussen de ouders en gastouder besproken.

Dieet, allergie en andere culturen.

Ouders zijn verantwoordelijk om de gastouder op de hoogte te stellen van bijzonderheden en wensen rondom de voeding van hun kind. Bijzonderheden zoals een allergie, dieet of wensen vanuit een geloofsovertuiging worden tijdens het intakegesprek op het formulier genoteerd. Indien de bijzonderheden omtrent de voeding dusdanig afwijken van de voeding in de opvang, dient er in overleg eten te worden meegegeven.

Als er een kans is op een heftige allergische reactie van het kind op bepaalde voeding dan stellen we een stappenplan op. Dit stappenplan is altijd aanwezig op de groep zodat mocht er een situatie voordoen, dit formulier binnen handbereik is.

Feesten en trakteren.

Bij een verjaardag mag een kind natuurlijk een traktatie meenemen en uitdelen. Niet alle traktaties zijn geschikt zijn om uit te delen, denk bijvoorbeeld aan lolly's. Indien ouders twijfelen over een geschikte traktatie kan er altijd overlegd worden met de gastouder. In overleg met de ouders wordt er gekeken welke dag de verjaardag wordt gevierd.

Voor de verjaardag zorgt de gastouder voor een feestmuts en er worden slinger opgehangen. Tijdens het vieren van de verjaardag zullen we liedjes zingen met alle kinderen, en is er een klein cadeautjes voor de jarige. Als we gezongen hebben en het cadeautjes gegeven hebben is het tijd om te trakteren.


Hoofdstuk 5: Verschonen, toiletgang en zindelijk worden.

Verschoning.

Tijdens de opvang van uw kind bij Gastouderopvang Hip & Stoer dient u zelf luiers en doekjes mee te geven. Alle kinderen die een luier dragen worden regelmatig gecontroleerd op een vieze luier en zo nodig verschoond. Daarnaast hebben we verschillende verschoonmomenten(zie hiervoor hoofdstuk 3, dagindeling).

Toiletgebruik.

Kinderen zien van elkaar hoe andere kinderen met zindelijkheidstraining of toiletgang bezig zijn en worden daardoor gestimuleerd. Wanneer de ouders thuis met zindelijkheidstraining bezig zijn en het kind er zelf aan toe is, kan dat voorgezet worden bij de gastouder. Spelenderwijs wordt ze geleerd om naar de wc te gaan. Als de interesse er is wordt er dagelijks op meerdere momenten aangeboden om het even te proberen op het potje, of als het kind daar aan toe is op de wc. Als het kind er aan toe is om geen luier meer te dragen, mogen ze ook bij de gastouder zonder luier rondlopen. Wanneer er ongelukjes gebeuren wordt er geen negatieve aandacht aan geschonken. Het kind zal altijd complimenten krijgen als het een kleine of grote boodschap op de wc doet.

In overleg maakt de gastouder gebruik van een stickersysteem. Als het kind begint met zindelijkheidstraining krijgen ze een kaart met hun naam erop. Iedere keer als het kind naar de wc of op het potje is geweest krijgt het een sticker. Dit om zo positief mogelijk de toiletgang te stimuleren. Indien het kind volledig zindelijk is (uitgezonderd af en toe een ongelukje) zal het stickersysteem stoppen en mag de kaart mee naar huis.

Tijdens de toiletgang wordt er door de gastouder goed op toegezien dat kinderen hun handen wassen, daar waar nodig onder begeleiding.


Hoofdstuk 6: Het kind.

Ontwikkeling.

Tijdens de opvang wordt ieder kind vrijgelaten om zich zelf te ontwikkelen op eigen tempo. Er wordt niet van het kind verwacht dat het op een bepaalde leeftijd bijv. een blokkentoren kan bouwen of kan rollen van rug naar buik. Wel wordt er naar de interesses en ontwikkeling van het kind gekeken. Aan de hand hiervan worden er stimulerende activiteiten aangeboden zodat het kind zich verder kan ontwikkelen.

Tijdens de opvang wordt er niet gewerkt met voorschoolse educatie. Dit omdat bij Hip & Stoer het kind centraal staat en we het belangrijk vinden dat een kind echt kind kan zijn. Kinderen leren en ontwikkelen zich al tijdens het spelen, en moeten later al zoveel leren en doen wat er gezegd wordt. Bij Hip & Stoer laten we het kind nog even lekker kind zijn. Indien de ontwikkeling van het kind in der mate voor of achter loopt zal dit met de ouders besproken worden. Tijdens de opvang zal hier extra aandacht aan worden besteed om het kind spelenderwijs uit de dagen in de ontwikkeling. In overleg wordt er besproken hoe we het kind het beste kunnen begeleiden in de voor of achterstand in de ontwikkeling. Indien nodig zal er geadviseerd worden om contact op te nemen met een specialist bijvoorbeeld: consultatiebureau, huisarts, logopedist ect.

Corrigeren en belonen.

Bij de gastouder worden de kinderen op een positieve wijze benaderd en wordt er door middel van positieve aandacht het gewenste gedrag gestimuleerd. Positief gedrag wordt beloont door middel van complimenten. Wanneer een kind negatief gedrag vertoont wordt dit gedrag gecorrigeerd door middel van de ik-boodschap.

Voorbeeld: Piet gooit de blokkentoren van Sara om en Sara begint te huilen. Als gastouder wordt er als volgt gereageerd; Piet ik zie dat jij de blokkentoren van Sara hebt omgegooid, ik zie dat Sara daar erg verdrietig om is en ik word daar ook een beetje verdrietig van. Zullen we Sara even troosten en is het een idee om samen haar blokkentoren weer te maken?

Op deze manier voelt een kind zich niet aangevallen op de manier van, jij gooit de toren om dat mag niet. Op deze wijze leg je het kind uit wat je ziet en wat je gevoelens hierbij zijn. Indien deze methode vaker herhaalt wordt zal het kind steeds beter begrijpen waarom bepaald gedrag niet gewenst is en wat dat met een ander doet.

Indien bepaald gedrag zich vaker herhaald binnen een korte periode zal de gastouder het kind uit de situatie halen en volgens de ik-boodschap benoemen wat er gezien is en welke gevoelens daarbij komen kijken. Indien nodig zal het kind gevraagd worden om even ergens anders mee te gaan spelen, om een zelfde situatie te voorkomen. Hierbij wordt niet verder ingegaan op het ongewenste gedrag.

Tijdens de opvang zal de gastouder het kind op ooghoogte aanspreken door op haar hurken te gaan zitten. Hierbij wordt er goed contact gemaakt en zal het kind zich minder aangevallen voelen. De gastouder vind het belangrijk om het gedrag van het kind terug te koppelen naar de ouders toe, wellicht doet zich thuis hetzelfde gedrag voor en kunnen we elkaar helpen om tot een oplossing te komen. Ook is het voor het kind dan duidelijk als er dezelfde afspraken gemaakt worden over hoe het ongewenste gedrag gecorrigeerd wordt.

Zieke kinderen.

Tijdens de opvang zal de gastouder altijd contact hebben met de ouders indien een kind zich niet lekker voelt.(hierbij spreken we over, koorts, hangerig, spugen, diarree ect). Dit hoeft niet te betekenen dat het kind gelijk opgehaald moet worden, maar het is fijn als de ouders op de hoogte blijven mocht het kind niet lekker zijn. Van de ouders wordt ook verwacht de gastouder te informeren bij het brengen van uw kind als het niet lekker is. Indien in de loop van de dag het kind dusdanig ziek is dat het voor het kind niet fijn is, of dat het kind dusdanig zoveel zorg nodig heeft dat het niet te combineren is met de andere kinderen, dient het kind binnen 90 minuten opgehaald te worden nadat de gastouder contact gehad heeft met de ouders.

Bij besmettelijke ziektes dient er altijd contact gelegd te worden met de gastouder of het mogelijk is om het kind naar de opvang te brengen. Indien het een besmettelijke ziekte betreft zal indien nodig de gastouder contact opnemen met de GGD. Indien nodig zullen alle ouders hierover worden geïnformeerd.

Indien er andere kinderen aanwezig zijn op de op te vangen dag en het betreft een besmettelijke ziekte, dient u het kind thuis te houden. Twijfelt u of het kind naar de opvang mag komen, neem dan z.s.m. contact op met de gastouder.

Kinderparticipatie.

Tijdens de opvang wordt daar waar mogelijk gestreefd naar kinderparticipatie. Het luisteren naar de kinderen, en ze zelf laten meedenken staat centraal in de opvang. Kinderen worden gezien in de opvang en zoveel mogelijk betrokken bij verschillende activiteiten zoals tafeldekken, liedjes kiezen, voorleesboekje uitkiezen, uitkiezen van een uitstapje naar bijv. de speeltuin of de kinderboerderij. Op deze manier voelen kinderen zich betrokken bij de keuzes die gemaakt worden in de opvang. Zo wordt er spelenderwijs geleerd dat het kind zijn mening en ideeën mag uiten en dat het gezien wordt. Zo wordt er een goede basis gelegd voor de zelfstandigheid en zelfredzaamheid voor de toekomst van het kind.


Hoofdstuk 7: informatie - uitwisseling.

Mondelinge informatie - uitwisseling.

Tijdens het brengen en halen heeft de gastouder individueel contact met de ouder(s). Er wordt verteld of het goed gegaan is met het kind tijdens de opvang en of er nog bijzonderheden zijn. Andersom is het fijn als de gastouder weet of er thuis specifieke zaken spelen. Dit kan variëren van of het goed geslapen heeft, of er wat leuks gedaan is in weekend, of op emotioneel gebied (bijvoorbeeld de komst van een baby, een verhuizing of andere veranderingen in de thuissituatie). Op deze manier kan de gastouder inspelen op de behoefte van ieder kind. Indien ouders een persoonlijke gesprek willen met de gastouder kan daar altijd tijd voor gemaakt worden.

Digitale overdracht.

Bij Hip & Stoer maken we gebruik van een overdrachtsapp. Deze app is speciaal ontwikkeld voor gastouders en vraagouders. In deze app staan alle opvangdagen in. Per dag kan de gastouder het kindje aan/af melden, de tijd noteren en een overdracht doen. Ook kunnen er foto's toegevoegd worden. In de app is het ook mogelijk dat de ouders via de chat op bij de dag zelf een reactie plaatsen.

Af en toe wordt er een nieuwsbrief gemaakt. In de nieuwsbrief staat belangrijk nieuws, de verjaardagen van de kinderen, waar we mee bezig zijn in de opvang en de dagen dat Hip & Stoer dicht zal zijn.

Ook wordt er gebruik gemaakt van een WhatsApp groep. In deze groep worden er belangrijke mededelingen gelijk gemeld door de gastouder zodat alle ouders hiervan op de hoogte zijn. Ook word er regelmatig een collage op facebook geplaatst over wat we beleefd hebben die week. Alleen de kinderen waarvan de ouders toestemming hebben gegeven staan op de foto's op facebook.

Klachtenprocedure.

Als ouder tevreden over Gastouderopvang Hip & Stoer? Komt het kind altijd met veel plezier spelen? Vertel het door van oor tot oor. Het kan natuurlijk voorkomen dat een ouder ontevreden is over een bepaalde werkwijze of andere zaken. Het is natuurlijk de bedoeling dat dit niet zal voorkomen. Indien dit wel geval is, spreek dan zo snel mogelijk uw klacht uit naar de gastouder zodat er samen naar oplossing gezocht kan worden. Indien de klacht zodanig erg is dat u dit niet kan of wil uitspreken naar de gastouder toe, wordt er verzocht z.s.m. contact op te nemen met het gastouderbureau.

Hoofdstuk 8: Ruimte - indeling.

Binnenruimten.

In onze woonkamer is genoeg speelgoed aanwezig voor de verschillende leeftijden van 0 tot 4 jaar. De kinderen mogen zelfstandig spelen en kunnen zelf de keuze maken met welk speelgoed ze spelen. Er is een verschillend aanbod van speelgoed zoals zacht materiaal, rammelspeelgoed voor de baby's/dreumesen. Tot blokken, een keukentje, auto's en een poppenhoekje voor de oudere kinderen.

Ook is er knutsel, verf en klei materiaal aanwezig. Deze spullen liggen in een aparte kast waar de kinderen niet zelf bij kunnen. Als de kinderen willen knutselen of kleien wordt dit aan de gastouder gevraagd en zal zij de spullen pakken voor de kinderen. Ook worden deze activiteiten regelmatig aangeboden zodat de kinderen die er interesse in hebben ermee kunnen spelen.

Op onze bovenverdieping hebben we een slaapkamer ingericht voor de kinderen. Hier staat een duo-ledikant en ledikant. De kamer is voorzien van een goed verduisterd rolgordijn. Ook wordt deze kamer als opslag gebruikt voor het speelgoed wat buiten de openingstijden op deze slaapkamer gezet wordt.

Tijdens de opvang zal ook onze hond aanwezig zijn. Een labrador. Hij zal indien het mogelijk is af en toe bij de kinderen in dezelfde ruimte zijn. Zo leren de kinderen ook hoe ze met dieren om moeten gaan. Dit zal altijd onder toezicht zijn. Indien de gastouder even een kindje naar bed brengt, of meeloopt met een kindje naar de wc zal de hond apart worden gezet in de keuken wat afgescheiden is d.m.v. een traphekje. Onze hond zal daar ook regelmatig zijn om hem de rust te geven die hij nodig heeft of als het kind aantal/combinatie hond/kinderen het niet toelaat ze in dezelfde ruimte te laten.

Buitenruimte.

In onze tuin is een stuk gras aangelegd waar we lekker op kunnen spelen. Ook is er verschillend rijdend materiaal aanwezig waar de kinderen naar harte lust op kunnen rijden.

Als het zomer is hebben we parasols, en een zonnescherm die voor wat schaduw zorgen. Dan kunnen we alsnog buiten spelen (indien het niet te warm is), en dan lekker met water spelen.

Ook maken we regelmatig uitstapjes naar de nabijgelegen speeltuintjes of brengen we een bezoekje aan de dierenweide of de bieb. Dit doen we lopend of de kinderen kunnen rijdend op de fietsjes. Als het een langere wandeling is nemen we de kinderwagen.

Als het kind aantal/combinatie kinderen het toelaat, laten we soms de hond uit. Als dit niet mogelijk is zal hij met de uitlaatservice meegaan.

Hoofdstuk 9: Veiligheid en Hygiëne.

EHBO.

De gastouder beschikt over een erkend EHBO diploma speciaal voor gastouders. In deze cursus komt van alles aan bod van schaafwond tot reanimatie. De gastouder heeft zowel een theorie als praktijkexamen behaald. Deze cursus wordt om het jaar herhaalt om zowel de theorie als in de praktijk te oefenen. Ook maakt de gastouder gebruik van de theorie die online beschikbaar is. Deze wordt regelmatig doorgenomen om zo terug te blikken op wat er geleerd is.

Jaarlijkse inspectie.

Voordat de gastouder daadwerkelijk kinderen mocht opvangen in haar huis, heeft de GGD een inspectie uitgevoerd. Hierbij is de gastouder goedgekeurd en mogen er kinderen opgevangen worden in haar woning.

De GGD blijft inspecties uitvoeren bij de gastouder dit kan aangekondigd of onaangekondigd zijn. Ook als er kinderen in de opvang aanwezig zijn kan de GGD dus op de stoep staan. Zij zullen controleren of de gastouder nog voldoet aan de eisen.

Jaarlijks zal het gastouderbureau waarmee de gastouder samenwerkt een risico-inventarisatie uitvoeren. Tijdens deze risico-inventarisatie wordt vastgesteld in hoeverre kinderen worden blootgesteld aan bepaalde risico's op het gebied van veiligheid en gezondheid. In een actieplan worden vervolgens maatregelen geformuleerd die genomen worden om de risico's tot een minimum te beperken.

Verdere veiligheidsmaatregelen.

Op aanvulling van de eisen vanuit de wet heeft de gastouder de volgende veiligheidsmaatregels getroffen:

  • Baby's zitten niet langdurig in een wipstoeltje.
  • De veiligheidsriemen worden altijd gesloten in kinderstoelen ect.
  • Elastiekjes en speldjes worden voor het slapen uit het haar gehaald omdat kinderen deze in hun mond kunnen stoppen.
  • Schoonmaakmiddelen worden in de bijkeuken buiten het bereik van de kinderen bewaard.
  • De kinderen die zindelijk zijn wordt geleerd om na het toiletbezoek de handen te wassen. Indien nodig onder begeleiding van de gastouder.
  • Als kinderen vieze handen hebben van het buitenspelen, of knutselen word ze ook geleerd om de handen te wassen.
  • Meegebrachte knuffels of spenen worden altijd gecontroleerd op veiligheid en spenen die stuk zijn worden direct weggegooid.
  • De woonkamer wordt dagelijks schoongemaakt door te stofzuigen en daarna gebruik te maken van de stoomreiniger. Tijdens de opvang wordt er tussen de middag geveegd.
  • De hygiëne is erg belangrijk tijdens de opvang en daarom wordt het (buiten)speelgoed regelmatig schoongemaakt.
  • Indien er buiten wordt gespeeld word de poortdeur gesloten, en gaat er een schuif op zodat er ook van buitenaf niemand naar binnen kan.
  • Kinderen worden indien het nodig is ingesmeerd met zonnebrandcrème met een hoge beschermingsfactor.

Veiligheid en slapen.

De gastouder maakt gebruik van 2 traphekjes.

  • Het traphekje beneden maakt een scheiding tussen de woonkamer en de trap/keuken. De kinderen kunnen niet in de keuken komen. Dit is een extra veiligheid zodat ze niet in aanraking komen met hete voorwerpen zoals een fornuis of waterkoker. Indien de kinderen naar het toilet moeten ziet de gastouder hier op toe aangezien ze dan door de keuken moeten, naar de bijkeuken. Indien nodig begeleid de gastouder het kind.
  • Boven bevindt zich rol-traphekje die dicht zit als de kinderen slapen. Hierdoor is het niet mogelijk dat mocht een kind eventueel uit bed klimmen om naar beneden te komen.

Kinderen tot 2 jaar slapen altijd in een ledikant. Indien nodig i.v.m. het kindaantal worden kinderen boven de 2 in een campingbedje of indien mogelijk op een stretcher gelegd. Tijdens het slapen worden elastiekjes en speldjes uitgedaan. Ook kleding met een capuchon mag niet aanblijven in bed.

Baby's worden niet op hun buik te slapen gelegd. Wanneer de ouders zelf aangeven dat hun baby alleen op zijn/haar buikje slaapt en dat ook bij de gastouder mag doen, dienen de ouders hiervoor het formulier 'buikslapen' in te vullen en te ondertekenen.

Na het slapen wordt de slaapkamer goed geventileerd door het raam open te zetten. Het beddengoed en de slaapzak waarin het kind heeft geslapen worden verschoond indien er een ander kindje in het zelfde bed zal slapen. Aan het eind van de week wordt al het beddengoed en de slaapzakken gewassen.

Alle kinderen slapen zoveel mogelijk in hetzelfde bed zodat dit een fijne en vertrouwde omgeving zal zijn, en het kind goed kan rusten.